کد مطلب:217456 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

فتوای امام کاظم
4- حسن بن علی بن نعمان گوید: وقتی كه مهدی عباسی مسجدالحرام مكه را توسعه داد، خانه ای در مربع شدن مسجد باقی ماند، مهدی از صاحبان خانه خواست كه آن را بفروشند تا داخل مسجد الحرام كند، ولی آنها حاضر به فروش نشدند.

مهدی از فقها فتوا خواست، همه گفتند: چیز غصبی نمی شود داخل در مسجدالحرام شود و جزء آن باشد، علی بن یقطین گفت: یا امیرالمؤمنین! اگر به موسی بن جعفر بنویسم، از چاره این امر به تو خبر خواهد داد.

مهدی عباسی به حاكم مدینه نوشت از موسی بن جعفر بپرس: خانه ای است می خواهیم داخل در مسجدالحرام بكنیم، صاحبانش حاضر به فروش نیستند، در این امر چاره چیست؟ حاكم آن را از امام (علیه السلام) پرسید، حضرت فرمود: ناچاریم كه جواب بدهیم؟ گفت: آری، ضرورتی است كه پیش آمده است.

فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم اگر كعبه بعد از خانه ساختن مردم ساخته شده است، مردم به اطراف آن سزاوارترند و اگر مردم به اطراف كعبه آمده اند، كعبه به اطرافش اولی است:

«بسم الله الرحمن الرحیم ان كانت الكعبة هی النازلة بالناس فالناس اولی بفنائها و ان كان الناس هم النازلون بفناء الكعبة فالكعبة اولی بفنائها».

امام صلوات الله علیه یكی از احكام و مصادیق حریم را در اینجا بیان فرموده است و چون خانه اطراف كعبه، بعد از كعبه ساخته شده بود، حق كعبه در توسعه مقدم بود.

مهدی چون نامه را خواند بوسید و دستور داد خانه مزبور را خراب كرده داخل مسجد نمایند، صاحبان خانه محضر امام (علیه السلام) آمدند كه به مهدی نامه بنویسد اقلاً قیمت خانه را بدهد، امام مرقوم فرمود: مقداری به آنها پول بدهد، مهدی آنها را با پول راضی كرد. [1] .


[1] تفسير عياشي: ج 1 ص 187 ذيل آيه «ان اول بيت وضع للناس» آل عمران: 96.